گروه بین‌الملل: بشار اسد، رئیس‌جمهور ی سوریه بر این باور است که اصرارهای سازمان ملل برای تشکیل دادگاه بین‌المللی محاکمه‌ عاملان ترور رفیق حریری، نخست‌وزیر فقید لبنان با استناد به فصل هفتم منشور سازمان ملل می‌تواند پیامدهای بسیار خطرناکی برای کل منطقه داشته باشد.

روزنامه‌ لوموند فرانسه روز گذشته با انتشار متن گفت‌وگوی اسد با بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در 24 آوریل ادعا کرد هیچ یک از اظهارات اسد در دیدار با بان تاکنون منتشر نشده و بر خلاف آنچه که در رسانه‌های خبری آمده اسد در مورد تبعات تحولات منطقه‌ای از جمله لبنان، عراق و ایران هشدار داد.

بر این اساس اسد در پاسخ به اصرارهای بان برای حمایت دمشق از تشکیل دادگاه بین‌المللی ترور حریری تصریح کرد در صورتی که این دادگاه تشکیل شود اولین پیامدهای آن وقوع جنگ‌های داخلی و شکاف میان اهل تسنن و شیعیان از خاورمیانه تا آن سوی خزر است.

وی گفت: نتایج پیامدهای این شکاف‌ها، اختلاف‌ها و جنگ‌ها انعکاس بسیار خطرناکی بر لبنان خواهد داشت و این انعکاس‌ خطرناک تا فراسوی مرزهای لبنان را در می‌نوردد.

به رغم آن که اوضاع جاری در عراق نیز در دیدار اسد و دبیرکل سازمان ملل مطرح بود اما محور اصلی این گفت‌وگوها بر قضیه لبنان متمرکز بود و اسد در پاسخ به اصرارهای مداوم بان مبنی بر ضرورت تشکیل دادگاه بین‌المللی در لبنان و موافقت سوریه با آن افزود: اختلافات و شکاف‌های طوائفی بیش از 300 سال است که در لبنان وجود دارد و متاسفانه جامعه جهانی  و در راس آن سازمان ملل از ماهیت و طبیعت این اختلاف‌ها و شکاف‌های طوائفی مطلع نیست.

اسد تاکید کرد: لبنان آرام‌ترین و صلح‌آمیزترین اوقات خود را در زمانی داشت که نیروهای سوری حدفاصل سال‌های 1976 تا 2000 میلادی در این کشور حضور داشتند.

به گفته وی در صورتی که دادگاه بین‌المللی در لبنان تشکیل شود این دادگاه می‌تواند عامل بسیار مهمی در گسترش بی‌ثباتی‌ها در لبنان باشد که این بی‌ثباتی‌ها می‌تواند منجر به وقوع جنگ‌های داخلی گسترده در کل منطقه شود.

کد خبر 25496

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز